Thomann Melodica 37

Als toetsenist kijk ik wel eens jaloers naar blazers die hun instrumenten eenvoudig mee kunnen nemen en niet afhankelijk zijn van elektriciteit. Op de één of andere manier is het mij nooit gelukt om een dergelijk instrument goed genoeg te kunnen spelen, het dichtst in de buurt kwam nog de chromatische mondharmonica.
Maar: daar is de Melodica. Een blaasinstrument met toetsen, op basis van tongen net als bij een mondharmonica. Bij Thomann verkopen ze er één onder de eigen merknaam voor 19.90 euro, in klassiek blauw 😁 dus maar snel besteld.
Wat opvalt is de koffer, die ziet er nogal sjiek uit gegeven de aanschafprijs. Hoe degelijk hij is dat zullen we nog moeten merken.
De melodica zelf is keihard plastic, maar de toetsaanslag is eigenlijk best prettig. Wel merk je dat je meer luchtdruk moet gebruiken als je meerdere noten tegelijk speelt. Dit zal voor alle melodica's gelden.
Het viel direct op dat de twee laagste C's behoorlijk ontstemd waren. Gek genoeg bleek uit meting dat ze beide precies dezelfde, forse afwijking hadden. Iemand in de fabriek die zijn toonladders niet goed had bijgehouden?
De melodica is gelukkig eenvoudig los te schroeven, en met een vijl heb ik de twee C's tot zinnen gebracht, niet perfect maar voor mij goed genoeg.
Het spelen zelf gaat prima, al heb ik een paar keer gehad dat een tong 'vast' zat - waarschijnlijk te vochtig geworden.


Comments

Popular posts from this blog

Macros met de Panasonic 12-60 F3.5-5.6

De Clavinova CLP-6xx lijn (625 t/m 685)

Macros met de 12-60 Panasonic kitlens